Ce NU stiai despre BMW

Stiati ca BMW a fost aproape sa fie cumparat de Daimler in anii ’50? Dar ca primul model BMW a fost unul britanic? Acestea, plus alte informatii interesante, in cel de-al patrulea episod al seriei “Stiati ca…”
20 de lucruri pe care nu le stiai despre… BMWzoom

Seria “Stiati ca” trece astazi prin Bavaria, locul in care se afla una dintre cele mai apreciate marci auto din lume: BMW. Am ales 20 dintre cele mai interesante si necunoscute date si fapte din istoria BMW, insa ne-ar fi trebuit, probabil, inca pe atatea puncte pentru a diseca o evolutie extrem de interesanta a unui brand care acum 50 de ani a fost aproape de colaps, insa care astazi reuseste sa se impuna pe o multime de piete ale lumii in segmentul Premium.

1. BMW este acronimul utilizat pentru “Bayerische Motoren Werke”. Englezii au tradus BMW prin “Bavarian motor Works”.

2. Printre sensurile “populare” ale acronimul BMW se numara Bankcard/Mastercard Welcome, Be My Wife, Beautiful Mechanical Wonders, Best Man Wins, Best Motorsport Weapon, Big Monthly Wage, Boobs Made Welcome, Bring Me Women. Si altele.

3. Fanii principalilor adversari de piata ai celor de la BMW nu au stat cu mainile in san: Beyond My Wages, Barely Moving Wreck, Big Metal Wastage, Bunch Money Wasted, Bavarian Marriage Wrecker. Si altele.

4. Inainte sa faca masini, BMW a facut motoare de avion si motociclete. Compania a fost infiintata in 1913, denumirea ei initiala fiind Bayerishe Flugzeug-Werke.

5. BMW s-a oprit din productia de motoare de avion abia in anii ’60. La inceputul anilor ’90, dupa stabilirea unui joint-venture cu Rolls-Royce, BMW a reinceput productia acestui tip de propulsoare.

6. Cand au inceput sa construiasca motociclete, inginerii companiei au facut o greseala: s-au concentrat prea mult pe puterea motoarelor, astfel ca primele produse finale au fost interzise. Ele au reusit insa, intre timp, sa stabileasca multe recorduri de viteza.

7. Prima masina produsa de BMW s-a numit Dixi. Aceasta a iesit pe portile fabricii din Eisenach in 1927. Nu a fost vorba de o creatie 100% bavareza, modelul fiind produs sub licenta cumparata de la marca britanica Austin.

8. Nu se cunoaste originea formei duble a grilei BMW. Singura “regula” nescrisa in legatura cu aceasta este ca fiecare noua generatie a unui model are “rinichii” grilei mai mari. Prima aparitie a acestui tip de grila a avut loc in 1933, pe modelul sport 303.

9. Daca in Romania se foloseste, simplu, expresia “un BMW”, americanii utilizeaza porecla “Bimmer” pentru a numi un model produs de costructorul bavarez. A nu se confunda cu “Beamer”, denumirea motocicletelor BMW.

10. Dupa al doilea Razboi Mondial, BMW a inceput sa faca unelte de gradina si de bucatarie.

11. Familia Quandt, detinatoarea imperiului BMW, a avut legaturi cu regimul nazist incepand cu 1933, cand Guenther Quandt a devenit membru al acestui partid. In timpul lui Hitler, Quandt a fost numit sef al departamentului de Economie si Armament.

12. Cea mai grava invinuire care le este adusa celor de la BMW este utilizarea muncitorilor din lagarele de concentrare in unele din fabricile germane care alimentau cu armament, artilerie si munitie trupele naziste. Aceste acuze nu au putut fi niciodata probate, insa actualii descendenti ai familiei Quandt cerceteaza datele istorice in cadrul unui studiu finantat chiar de ei.

13. La sfarsitul anilor 1950 vanzarile BMW erau atat de scazute, incat producatorul bavarez a fost foarte aproape sa fie cumparat de Daimler-Benz. Mutarea nu s-a efectuat din cauza protestelor sindicatelor si a presedintelui de atunci, Kurt Gorda. Principalul actionar era atunci, ca si acum, familia Quandt.

14. Compania a fost salvata la inceputul anilor ’60 de modelul 700, desenat de italianul Giovanni Michelotti. Acesta a castigat numeroase competitii in motorsport si a dat startul erei sport sedan pentru BMW.

15. Numele de cod al noii generatii Seria 7 este F01. Este pentru prima data dupa 1968 cand BMW renunta la celebrele denumiri de cod “E”.

16. “E” vine de la Entwicklung, termenul german pentru “Evolutie”. O alta litera cunoscuta din nomenclatura BMW, “M”, este initiala termenului “Motorsport”.

17. BMW i-a depasit pentru prima data pe rivalii de la Mercedes in vanzarile europene in 1992.

18. Cel mai vandut model din istoria BMW este Seria 3. In 2005, 40% din vanzarile totale ale celor de la BMW au fost reprezentate de versiuni diferite ale Seriei 3. Modelul se afla astazi la a cincea generatie, fiind produs in premiera in 1975.

19. Ati auzit de Hofmeister kink? Este unul dintre elementele care individualizeaza modelele BMW: linia franta si indoita inspre fata a geamului posterior la imbinarea acesteia cu montantul C. Aceasta a aparut in premiera pe BMW 1500, in anul 1961, si a fost denumita dupa directorul de design de atunci, Wilhelm Hofmeister.

20. In afara de elementul sau estetic, Hofmeister kink este o trimitere subtila la un alt element propriu modelelor BMW: tractiunea spate.

BONUS: Cele trei dungi in nuante albastru, violet si rosu ale siglei M au o origine interesanta. Albastru este culoarea regiunii Bavaria si predomina pe sigla BMW. Rosul ii apartine unuia dintre partenerii legendari ai celor de la BMW, Texaco. Iar violetul reprezinta un mix intre cele doua nuante si simbolul colaborarii dintre cele doua companii. Dupa ce Texaco a incheiat colaborarea cu BMW iar germanii au inceput sa utilizeze Castrol, BMW a cumparat drepturile de utilizare a nuantei rosii.